جاذبه های طبیعت

اردبیل یکی از استان های شمال غربی ایران است که به دلیل طبیعت زیبا و چشم نواز خود، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در این کشور محسوب می شود. این استان دارای جاذبه های طبیعی متنوعی از جمله دریاچه ها، جنگل ها، کوه ها، رودخانه ها و آبشارها است. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین جاذبه های طبیعی اردبیل می پردازیم:

فهرست مطالب

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که در داخل شهر اردبیل قرار دارد. این دریاچه دارای آب شیرین و شفاف است و در فصل بهار و تابستان مملو از گردشگران است. دریاچه شورابیل دارای طول 1.4 کیلومتر و عرض 0.8 کیلومتر است و در ارتفاع 1350 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه از دو چشمه آب گرم و سرد تغذیه می شود و در اطراف آن امکانات تفریحی و گردشگری مختلفی از جمله پارک، رستوران، قایق سواری و ماهیگیری وجود دارد.

گردنه حیران

گردنه حیران یکی از زیباترین جاده های ایران است که از میان این منطقه می گذرد. این جاده در فصل بهار و تابستان مملو از گردشگران است که برای لذت بردن از مناظر زیبای این منطقه به آن سفر می کنند.

گردنه حیران در مسیر آستارا به نمین اردبیل قرار گرفته. فاصله این جاده تا اردبیل ۴۵ دقیقه است. در حقیقت حیران، اسم روستایی‌ست در آستارا که از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده و همه اینها در منتهی‌الیه استان گیلان قرار دارند، قسمتی که با استان اردبیل همجوار است. اسمش هم شاید به دلیل منظره‌های دیوانه‌کننده‌اش باشد.

منطقه حیران از یکسو مشرف به کوه‌هایی‌ست پوشیده از جنگل‌های انبوه و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای که به خاطر وجود مه همیشگی گردنه، آدم فکر می‌کند خیلی عمیق است، در صورتی که نه خود این منطقه عمق زیادی دارد و نه دره‌اش.

ارتفاع بلندترین نقطه از سطح  دریا حدود ۱۵۰۰ متر است و علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنه حیران هم رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه. پایین دره، رود آستاراچای می‌گذرد، همان رودی که مرز بین گیلان و آذربایجان است

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو نه فقط به عنوان جنگلی زیبا در اردبیل بلکه یکی از زیباترین جنگل‌هایی است که در ایران می‌توانید به آن سفر کنید. این جنگل که درست بین دو شهر آستارا و اردبیل واقع شده یک مقصد تمام عیار برای طبیعت گردان بوده و درست مانند بهشت کوچکی است که در میان دو استان گردشگرپذیر کشورمان جای گرفته است.

این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که به فاصله ۱۰ کیلومتر از شهر نمین و ۳۰ کیلومتر از شهر اردبیل قرار گرفته است. مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد. حداقل ارتفاع منطقه فندقلو از سطح دریاهای آزاد 1500 متر و حداکثر 1850 متر می باشد که از شمال به راه قدیم اردبیل-آستارا و آبادی‌های آرپاتپه، خانقاه علیا و سفلی از جنوب به کوه معروف خان بلاغی و آبادی‌های نیارق و از غرب به ننه کران، مهدی پستی، آبی بیگلو، کریم کندی، دگرماندرق و از شرق به حیران محدود است.

 در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جنس در این منطقه شناسایی شده اند در بین انواع شناسایی شده گونه های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید. جنگل فندق‌لو به دلیل نزدیکی به شهر نمین و برخورداری از رطوبت منطقه و دسترسی آسان از جاده بین شهری اردبیل ـ آستارا، همواره به‌عنوان یک گردشگاه در استان اردبیل مورد توجه بوده است. در داخل جنگل یک استخر آب‌گرم به نام مشه سویی وجود دارد که آب آن خاصیت درمانی دارد. همچنین پیست اسکی روی چمن که برای برپایی اردوهای تیم ملی روی چمن از آن استفاده می‌شود، از جمله قابلیت‌های این منطقه برای جذب توریست در کلیه فصول سال است.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال، جاده ای است تماشایی و چشم نواز به طول 70 کیلومتر که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می شود و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می شود. 

قرار گرفتن این جاده در منطقه شمالی کشور، آن را تحت تاثیر اقلیم خاص این منطقه قرار داده؛ به طوری که در اغلب فصول سال بارش باران در آن مشاهده می شود. ارتفاع زیاد جاده نیز در نزدیکی خلخال باعث شده تا دمای هوا حتی در تابستان نیز سرد باشد و تجربه ای متفاوت برای تان رقم بزند. رطوبت و مه نیز مهمان همیشگی این جاده است چرا که در همسایگی آن، دریای خزر قرار دارد و همین بر جاذبه های جاده می افزاید.

با آغاز این مسیر از شهر اسالم، ابتدا جاده‌ای پیچ در پیچ و پوشیده از درختان جنگلی پیش روی تان قرار می گیرد. با دور شدن از اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، با دشت های سرسبز احاطه می شوید و مناظر شگفت انگیزی را خواهید دید. شاید به همین دلیل است که این جاده را به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران می شناسند و آن را رویایی ترین مسیر جنگلی ایران می پندارند.

دریاچه سوها در نمین

اگر به گردش در طبیعت بکر اردبیل علاقه‌مندید، یکی از بهترین پیشنهادها برای شما سفر به دریاچه سوهاست. دریاچه ای بسیار تماشایی که در فاصله 5 کیلومتری روستایی به همین نام در شهرستان نمین قرار گرفته است و دوست‌داران طبیعت را به کشف زیبایی هایش فرا می خواند. البته بیشتر شهرت دریاچه سوها برای پیمایشی ست که از این دریاچه به سوی آبشار لاتون در شهر آستارا انجام می شود. اگر هم در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان به دریاچه سوها سفر کنید، با فرشی از گل های بابونه که این منطقه را در برگرفته است مواجه می شوید، موضوعی که جذابیت سفر به این منطقه را چند برابر می کند. 

آبشار سردابه

آبشار و چشمه‌ آب‌ گرم سردابه از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به‌حساب می‌آیند. این آبشار در روستایی به همین نام قرار دارد که در ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل، در ارتفاع حدود ۱۸۴۰ متری از سطح دریا و در دامنه‌ شرقی سبلان واقع است. آبشار سردابه از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و از کوهی کم‌ارتفاع در حاشیه‌ آب‌گرم سردابه فرو می‌ریزد

بشار سردابه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و از کوهی دیگر در حاشیه آبگرم سردابه فرو می‌ریزد. این آبشار حدود 25 تا 30 متر ارتفاع دارد و در نزدیکی آن یک آبگرم هم وجود دارد که مانند دیگر آبگرم‌های کشورمان، از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. این منطقه حدوداً  7 چشمه آب معدنی گرم و آبدرمانی دارد که منطبق با استانداردهای روز دنیا بنا شده‌اند. آبگرم سردابه یا ساری داوا که افراد محلی روستا به آن قیه‌سو می‌گویند

تالاب جیران گلی اردبیل

تالاب کوچک جیران گلی در استان اردبیل، ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی مشگین‌شهر، در زیستگاه شیروان دره‌سی و در نزدیکی لاهرود قرار دارد. دره شیروان از جنوب به دامنه شمالی سبلان (هرم)، از شرق به جاده لاهرود-شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین‌های روستای قلچقلو ختم می‌شود.

این تالاب یکی از مقاصد طبیعت‌گردی استان اردبیل است که در تمامی فصول سال آب دارد. ارتفاع این تالاب از سطح دریا ۲,۲۰۰ متر است. این تالاب کوچک در شیروان دره‌سی قرار دارد؛ د‌ره‌ای پرعمق و پهن که دارای بریدگی‌ها و دیواره‌های صخره‌ای است. سنگ‌هایی که در این منطقه به چشم می‌خورند، مجسمه‌هایی را می‌مانند که با دستان هنرمندی تراش خورده‌اند.

دریاچه نئور

دریاچه نئور از جاذبه های طبیعت استان اردبیل و استان گیلان است و در نزدیکی جاده اسالم به خلخال و در خط مرزی استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد. این دریاچه در اصل دو بخش جدا از هم دارد که در فصل بهار و با آب شدن برف کوهستان‌ها، این دو قسمت به‌هم پیوسته و دریاچه‌ نئور شکل می‌گیرد. 

پس از طی حدود ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌ رسید، سپس جاده‌ای به طول ۱۳ کیلومتر را به سمت بالای کوه که طی کنید و پس از گذر از کنار روستای عباس آباد به دریاچه می رسید.

شیروان درسیی

دره شیروان مکانی شگفت‌انگیز است که در منطقه ساوالان جای گرفته است و در آنجا می‌توانید همه زیبایی‌های آفرینش را یک‌جا می‌توانید ببیند.

جذاب‌ترین و عجیب‌ترین ویژگی این دره‌ که حدود ۷۵ کیلومتر مساحت دارد، بریدگی‌ها و دیواره‌های صخره‌ای هستند که شکل‌ و شمایلی شبیه به پیکرهای انسانی دارند و انگار نه انگار که ساخته‌ی طبیعت هستند. هر کدام از این شکل‌ها نام و افسانه‌ی خاص خود را دارند، مثل دودکش جن و تخت دیو و غیره که در طول هزاران سال ساخته و سینه‌به‌سینه نقل شده است. صخره‌های شیروان دره از نظر شکل و ساختار شباهت زیادی به صخره‌های جزیره‌ی ماداگاسکار آفریقا و کاپادوکیای مشهور ترکیه دارند که شاید خیلی از شما به آنجا سفر کرده باشید.

آبشار هشتجین

آبشارهای هشتجين از شناخته ترین دیدنیهای هشتجین که دراستان اردبیل قرار دارد. شهر هشجین مرکز بخش خورش‌رستم شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل در شمال غرب ایران است. بخش خورش رستم از شمال با خلخال و کوثر از جنوب با استان زنجان از شرق با بخش شاهرود و از غرب با شهرستان میانه همسایه‌است.

جهنم درسی

در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب مشگین شهر، دره‌ای عمیق وجود دارد که دورتادور آن را صخره‌های سنگی احاطه کرده است و رودخانه خیاوچایی با سرخوشی راه خود را از میان آن‌ها باز می‌کند و می‌گذرد. تناقض باورنکردنی چهره خشن صخره‌ها را در کنار زیبایی‌های رودخانه پر آب و همچنین، آب سرد و خنک آن را در فصل تابستان در ذهن خود تجسم کنید. شاید باور نکنید! اما محلی‌ها این دره را که با زیبایی‌های وصف‌ناشدنی‌اش شوق زندگی در انسان‌ها برمی‌افروزد، «جهنم دره»  می‌نامند.

آبشار سجن

آبشار سجن یکی دیگر از آبشارهای زیبا و جذاب که از جاذبه های دیدنی کلور از توابع شهرستان خلخال می باشد. این آبشار در قسمت شمالی شهر کلور قرار دارد که از کوههای تالش سرچشمه می گیرد.

مسیر دسترسی آسان به این آبشار زیبا وجود دارد. که بازدید علاقه مندان به طبیعت برای یک پیاده روی چند ساعته از این منطقه و مسیر دسترسی به آبشار خالی از لطف نخواهد بود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا